Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu

...........Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu............

Wednesday, October 24, 2012

Jangan "gantung" rasa benci


"andainya di antara kita nanti berubah hala serta memungkiri janji jangan ada benci, suka dan duka dilalui jadi kan kenangan disudut hati"

Siapa pernah dengar bait-bait lagu ini? saya percaya siapa yang dilahirkan di era 90 an, pasti pernah mendengar lagu ini, walaupon hanya sekali seumur hidup. Bait lagu ni sebenarnya sangat positif kepada sesiapa sahaja yang mendengarnya. Perpisahan itu tidak bermakna akan berakhir dengan suatu keadaan yang negetif, sedangkan kita boleh memelihara ia menjadi sesuatu yang positif.
'
'
'
'
'
'
Tetapi boleh dikatakan cukup sedikit diantara kita mengambil perpisahan itu dengan cara yang positif. Kebelakangan ni, saya sendiri sering melihat status keanak-anakan di laman sosial apabila si polan-si polan tersebut mengalami putus cinta dan perpisahan. Kebanyakan lebih kepada merungut, menyesali dan tidak kurang yang melepaskan amarah kerana tidak redha dengan perpisahan. Sangat sayang, jika perhubungan yang dahulunya baik berakhir dengan permusuhan gara-gara tidak redha dan lebih mengambil kejadian itu sebagai satu yang negetif

"Andainya cita-cita tidak kesampaian, ikatan murni terputus di tengah jalan. Jangan dikesalkan. Jangan lantaran kegagalan, kita berdendam saling bermusuhan"

Walhal sebenarnya segala yang negetif dan positif itu terletak pada diri kita. Jika kita memilih untuk negetif, kita tidak akan berganjak dari kesakitan yang kita rasa malahan akan memusnahkan diri sendiri dan orang lain. Sedangkan jika kita membenarkan diri kita untuk berganjak kepada sesuatu yang lebih baik apabila kita diduga dengan perpisahan, sebenarnya kita melepaskan diri kita dari kebergantungan dengan insan lain dan bergantung cuma pada Dia yang sebaik-baik pergantungan
'
'
'
'
'
'
"ungkit mengungkiti, sakit menyakiti, memusnahkan diri"

Perpisahan itu bukan bermakna tiada lagi pertemuan, apa yang kita pernah gengam tidak selamanya akan menjadi milik kita. Jika suatu hari ia diambil kembali, redhalah, Kerna pasti dia akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik. Dia lebih mengetahui apa yang lebih baik, kerana Dia satu-satunya tempat kebergantungan setiap insan di dunia ini. Wallahualam. 


"Kita harus tabah dan bersedia,cekal  hadapi kemungkinan yang tiba, kadangkala yang berlaku di luar kemahuan kau dan aku."

Apa yang sebaik baiknya, jangan terlalu bergantung dengan orang lain terutama tentang hati dan perasaan mu, kerna apabila kebergantungan mu itu hilang, kamu kan merasa payah untuk berdiri tanpa bantuan. tetapi bergantunglah dengan DIA yang sentiasa ada.  

credit to: lirik lagu : jangan ada banci


No comments:

Post a Comment