Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu

...........Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu............

Saturday, July 28, 2012

Kesedihan dan Kegembiraan itu 2 perkara berbeza

Pandangan lelaki itu berbeza. Jika kita meluahkan kepada kawan perempuan, mungkin mereka akan cuba memahami apa yang kita rasa, tetapi bagi seorang lelaki, sebolehnye tidak mahu memahami tetapi cuba memberi gambaran supaya perempuan lebih mengerti. Aku setuju dengan kata-kata bulat terhadap dia.
Aku sebagai antara pendengar, mengakui ada benarnya. Walaupon pada mulanya aku cuba memahami isi hati si perempuan yang meluahkan. Seperti kata bulat:

"lawak jenaka itu mengembirakan. Tetapi jika lawak jenaka yang sama diulang berkali-kali ia akan jadi bosan atau tiada apa-apa kesan kepada si pendengar. Begitu jugalah dengan kesedihan. Jika diulang cerita, dikenang segala, ia akan tidak menjadi lebih melegakan malahan menjadi sesuatu yang boleh dikatakan annoying kepada si pendengar" 


Benar kata bulat, tetapi kesedihan tidak boleh disamakan dengan kegembiraan. Kenapa? Sebenarnya, kesedihan dan kegembiraan itu adalah 2 perkara yang berbeza. Sangat berbeza sebenarnya. Bak kata teman yang meluahkan perasaan, Kesedihan tidak akan datang berkali-kali di dalam hidup kita. paling tidak pon ia jarang-jarang berlaku. Kesedihan itu akan membekas dihati atau pada diri. Sebab itu kesedihan itu sentiasa memberi rasa yang hebat walaupon jarang berlaku. Umpama kehilangan sesuatu yang disayangi,dan tidak boleh diganti. Mahupon terluka dijari,hingga meninggalkan parut. Ia juga kesedihan. Dan kalau paling menyedihkan apabila ia sangat terkesan dihati.  


Tidak seperti kegembiraan, ia akan hadir selalu dalam hidup. Walaupon dengan cara orang memuji kamu, ia tetap dikira kegembiraan,sedangkan ia hanya pujian kecil. Sama juga, apabila kita dapat bersama dengan kawan atau keluarga, ia juga dikira kegembiraan dalam hidup. Melihat sesuatu yang melucukan juga dikira kegembiraan apabila ia bisa membuatkan kita tertawa. 


Kenapa, manusia itu lebih mengingat kesedihan berbanding kegembiraan? Kerana kesedihan itu jarang berlaku dan selalunya ia terkesan dilubuk hati. Bukanlah kegembiraan itu tidak terkesan sehingga ke lubuk hati, tetapi kerana terlalu banyak kegembiraan yang kita anggap dan kita cipta, kita sentiasa mengimbas kegembiraan itu dengan terlalu kejap. Walhal sepatutnye kegembiraan itu yang perlu kite ingat selalu. Kita selalu memilih untuk mengingat kesedihan, walaupon kita tahu, kesedihan hanya akan lebih melukakan. Tapi, adatlah. Mana mungkin sentiasa mengingat kegembiraan tanpa mengimbas kesedihan? Tak thrill la hidup kan? Tapi sebenarnya dari mengimbas kesedihan, kita berjaga dan beringat untuk tidak mengulanginya dan berusaha untuk mencipta kegembiraan.

Betul atau tidak? Jawapan ada pada diri sendiri. Teman sekepala, ingat hidup ini pilihan. Pilihan untuk merasa lebih baik atau teruk, pilihan untuk bergerak dari satu titik usang dan memandang ke hadapan, atau masih tidak berganjak dari titik usang dan menoleh kebelakang, pilihan untuk menjadi insan berjiwa kental, atau insan yang rapuh jiwanya.

Jangan sesekali membiarkan kesedihan menghalang untuk merasai kegembiraan. Hidup dalam kesedihan umpama bernafas di dalam air, LEMAS!


No comments:

Post a Comment