Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu

...........Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu............

Monday, September 19, 2011

Kesabaran manusia itu ada hadnya

Pernah dengar potongan kata-kata, "Sabar itu separuh daripada iman"??..Memang benar, manusia itu sudah dibekalkan dengan kesabaran. Supaya manusia itu sentiasa bersabar dengan apa yang dilalui. Dan memang benar manusia yang punya iman itu sentiasa kan diuji dengan dugaan sepertinya emas yang akan diuji dengan api. Kerna itu Allah telah bekalkan kapada manusia itu sifat sabar, supaya manusia bisa berfikir dan bersabar dalam setiap tindakan dan cubaan yang harus dilalui.

Namun, kesabaran yang dibekalkan itu juga punya tahap atau hadnya. Sering diri memujuk hati supaya bersabar. Sering tangan mengurut dada supaya bersabar. Sering mulut mengucap kalimah Allah supaya dapat bersabar. Bersabar dan terus bersabar. Sering memujuk diri, "Biarlah orang buat kita, jangan kita buat dia"... Ayat yang agak klise bukan? untuk memujuk diri sendiri. Semua orang pon akan sentiasa berbuat begitu untuk bersabarkan? akui saje lah!!..

Tetapi sehingga mane sabar itu boleh ditahan kalau diri sendiri, keluarga sendiri dicaci, dimaki dan difitnah? sehingga mana mampu ku tahan kalau maruah keluarga ku diletak di telapak kakinya? sehingga mana mampu kutahan jika keluarga ku diperkotak katikkan? Sampai bila???? Tiada siapa mampu menjawab. Kata yang lebih tua, "bersabarlah, sedikit masa lagi semuanya akan selesai, berikan sedikit masa". Tapi hati muda ku, hati orang-orang yang dipersendakan maruahnya tidak terpikir untuk menunggu sedikit masa lagi, kerna sudah terlalu banyak masa yang aku dan yang lain berikan. 2 tahun, itu bukan satu jangka masa yang terlalu pendek untuk mengumpul sebuah kesabaran. Sudah terlalu lama sebenarnya .

Sabar itu mungkin sudah tipis, sabar itu mungkin juga akan habis... Semoga Allah memelihara keluargaku..
Ingatlah, sabar manusia itu ada hadnya. Seperti menakung air didalam baldi, kalau sudah terlebih airnya, air didalam takungan akan melimpah keluar.*ok, ayat sendiri~~~

No comments:

Post a Comment