Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu

...........Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu............

Tuesday, November 1, 2011

Ikthilat: Jangan mudah berjanji.

Dear blog... terlalu lama tidak aku menekan papan kekunci ini untuk bercerita.. Mungkin boleh jadi hampir bersawang blog aku ini tidak ku jenguk..

Hari ini aku mahu berkisah tentang sebuah janji. Mungkin bukan sebuah, tetapi boleh jadi lebih dari itu. Dalam perhubungan dengan sesiapa pon sering kali kite mudah membuat janji. Ye lah mane tidaknye? Janji itu MODALnye hanya perlukan air liur. Tetapi sedar atau tidak ia kite buat melalui kerelaan dan kemahuan sang hati.

Kisahnya satu masa dahulu:

Masihkah kamu ingat janji kite untuk menjadi sahabat hingga ke mati?Mungkin kamu sudah terlupa.
Masihkah kamu ingat janji kite walau apapun yang terjadi, kite tetap akan jadi kawan? Mungkin kamu terlupa.
Masihkah kamu ingat janji kite, cume ade satu sama lain? Mungkin kamu sudah tidak mahu mengingat.
dan terlalu banyak janji yang kite cipta, sehingga satu saat ia hilang sekelip mata.
Mungkin janji itu sudah tidak pernah ada dalam memori kepala, namun tidak mengapa. Aku masih ingat.

Dan akhirnya, janji itu membuat aku yang terdera. Benar kata-kata.. Jangan mudah berjanji, kalau tidak mampu menepati. aku terdera, kerana tidak mampu menunaikan segala janji yang pernah dicipta.

Aku sama sekali tidak menyalahkan kamu, sebab aku pon ade salah. Tapi aku bersyukur, kerna janji-janji yang pernah dicipta,namun tidak diizinkan untuk aku menunaikan, memberi aku pengajaran bermakna...







Allah membuka mata dan hati aku supaya aku tidak berjanji untuk sesuatu yang belum pasti. Alhamdulillah..
Semoga tidak aku ulangi.. Tentang janji-janji kita dahulu, andai tidak ada peluang untuk aku tunaikan janji (mungkin tidak ada), aku mohon kamu memaafkan. Seperti aku memaafkan kamu..

Sahabat, berjanjilah sesuatu yang pasti, bukan sesuatu yang belum pasti menjadi realiti...=)

No comments:

Post a Comment