Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu

...........Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu............

Saturday, December 31, 2011

Semalam, Kini menggamit Esok

Sedar tak sedar atau sedar tetapi buat-buat tak sedar hari ini bakal  ditinggalkan, dan hari ini bakal menggamit esok untuk tahun yang baru. Bermakna hari ini bakal ditinggalkan sebagai kenangan tahun yang akan berlalu. 365 hari dalam tahun 2011 sudah dilalui.

Diam tak diam, dalam setahun yang dilalui terlalu banyak yang perlu ditempuh. Baik yang menggembirakan hati, mahupun yang menyakitkan. Baik yang senang ataupun yang teramat susah untuk diteruskan. Samada yang menyenangkan mahupun kesusahan yang perlu ditelan.

Tahun 2011, bagi aku punya kisah sendiri. Punya cerita yang tak mungkin sama dengan tahun-tahun yang sebelumnya. Semua kisah manusia berbeza bukan? Cuma terkadang jalan ceritanya sama, tetapi pengakhiran dan isinya mungkin tidak sama. Benarlah, Allah telah mangatur hidup kita dengan sebaiknya, cuma kita yang perlu bijak mengemudi jalan hidup kita untuk sampai ke destinasi yang terbaik atau tidak..

Namun, aku bersyukur di saat ini, aku masih mampu bernafas dibumi Allah yang aman damai. Aku masih bisa melalui dan menempuh hidup ini dengan sebaiknya, walaupon terkadang ada yang cuba menahan aku, menjatuhkan aku, dan terkadang membuat aku terasa untuk berhenti dari meneruskan perjalanan hidup ini. Bagi aku, Jika Allah adalah sebab untuk aku hidup, jadi untuk apa aku berputus asa.?



Aku merasa tahun 2011 yang bakal aku tinggalkan ini banyak mengajar aku erti kehidupan, Walaupun aku tahu masih terlalu banyak yang perlu aku pelajari. Aku pelajari banyak dari kisahNya. Dari seseorang yang mungkin tidak mengerti erti ditinggalkan, aku belajar berdiri teguh manjadi seseorang yang boleh hidup tanpa bergantung kepada seseorang selain keluargaku. Dari seseorang yang selalu bersifat keanak-anakan, aku berubah untuk menjadi seorang anak yang matang yang boleh diharapkan. Dari seseorang yang agak kasar, aku cube berlembut*walaupon yang ini paling susah aku rase*  Dan aku belajar bagaimana untuk menjadi seseorang yang perlu mempertahankan dan menjaga keluarga aku dari segala perkara. Aku belajar memikul tanggungjawab.

Aku tidak belajar itu, dari diri sendiri. Aku belajar dari apa yang aku lihat, apa yang aku rasa, apa yang aku lalui. Dan aku belajar dari dunia, Bukan dari dunia aku semata-mata. Tetapi aku belajar dari melihat dunia orang lain. Orang kata belajar lah dari pengalaman, namun tak semua pengalaman akan kamu rasai sendiri. Jadi aku tidak salah aku mengambil iktibar dari pengalaman orang lain. Itu juga belajar namanya.

Aku mula belajar dan mengambil iktibar dari kisah orang lain.Masih aku ingat, tahun 2011, tsunami melanda Jepun. Semua berkata Allah sedang murka. Namun aku masih melihat dan mendengar tentang kisah jahil nye manusia dalam mengenal cintaNYA.. Dimana kesedaran itu? Semakin kerap ku dengar tentang pembuangan bayi, Islam dipermainkan. Nauzubillah.. Allah sedang memberi  peringatan.

Namun dari Tsunami itu, aku mengagumi semangat yang ade pada rakyat Jepun. Dalam 3 hari mereka bisa membina negara semula. Tanpa memerlukan bantuan dari negara yang lain. They inspired me!..  Bisakah rakyat Malaysia juga seperti itu? sedang apa yang dapat aku lihat kerna nama politik, rakyatnya berbalah. Melayu berpecah belah. Moga ia tidak berterusan. Tanya lah diri sendiri.

Kalau mahu berkisah tentang segala yang terjadi, memang mana mungkin aku mampu berkisah. Namun apa yang diharap jangan apa yang jadi dilupakan. Tetapi dijadikan bimbingan untuk hari-hari depan.

Aku juga punya kisah yang menjadikan siapa aku pada hari ini. Aku menghargai hari-hari yang telah berlalu dalam hidup di tahun ini, dan cube menanam impian untuk hari-hari esok yang belum pasti aku bisa kecapi.

Kerna aku cukup mengerti bahawa semalam adalah sejarah yang tidak mungkin boleh aku pinda, esok pula adalah khayalan aku yang belum nyata, dan hari ini adalah penentu siapa aku disisNya.

Walaupon sudah hampir sebulan aku melangkah ke tahun baru kalendar islam, dan hari ini adalah hari terakhir bagi thun 2011, aku berharap tahun ini akan lebih terbaik dari tahun yang aku lalui sebelumnya. Satu yang aku harap supaya kedamaian negaraku dan keteguhan islam sentiasa terpelihara. Aku juga berharap aku mampu menjadi insan yang lebih baik untuk agamaku, dan juga keluargaku.

Selamat tinggal semalam, kerna aku sedap menggamit esok untuk kuteruskan hidupku dengan keredhaanya..InsyaAllah


No comments:

Post a Comment