Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu

...........Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu............

Wednesday, January 25, 2012

Keterbukaan itu ada batasan!

Dear kawan..

Apa sebenarnya keterbukaan itu?
Terbuka!
Mungkin terbuka dari segi fahaman atau penerimaan?

Terbukakah aku?
Atau aku ini terlalu kolot bila aku menidakkan
Sesuatu yang bagi aku bukan relevan!
Terbuka bagaimana yang dicari?
Terbuka bagaimana yang dimahukan?

Mereka tertawakan aku bila aku mempersoalkan.
Mereka anggap aku boleh menerima
Kerna perwatakan aku yang bisa memahami
Tapi mana mungkin pendirian kita sama!
Terbuka aku, masih dililit dengan jati diri.
Terbuka aku masih berpengang prinsip diri!

Aku kan bisa jadi terbuka
Kalau ia tidak melanggar hukum alam
Kalau ia tidak melanggar hukum tuhan

Aku juga bisa jadi terlalu kolot
Kalau ia mencabar prinsip diriku
Kalau ia melanggar pendirianku.

Memang hidup disini tidak sama dengan tempat asalku.
Mereka bisa hidup bergaul bebas!
Berkawan mungkin tidak salah bagi aku
Tapi kalau sehingga
Meletakkan maruah ku dipijak-pijak,
Kepercayaan ku dihenyak-henyak,
Mana mungkin ada istilah terbuka!

Maafkan aku wahai teman,
Jikalau aku menegurmu terlalu terkesan
Teguran aku bukan kerna mempersoalkan keterbukaan
Teguran aku untuk melindungi kamu kawan
Dan tidak mahu dilihat murahan.

Kerna bagi aku
Keterbukaan itu ada batasan!

No comments:

Post a Comment