Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu

...........Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu............

Sunday, August 7, 2011

sim.ha.wau.ro

Hari ni sahur lebih awal dari biasa. Pukul 4 pagi dah settle dah sahur. Selalunya pukul 5 pagi baru nak mula bersahur. Hari ni jugak sahur yang sempurna, ye lah semua ahli keluarga ada untuk bersahur. Akak aku tak keje hari ni, dan yang paling best sebenonye sebab, aku baru nak volunteer turun padang dapur , nak tunjuk kan skil memasak aku ler konon kan..hehheh.. tapi mak dan akak aku dah siap masak..heheheh.. aku ase aku tak de la lambat sangat bangun,  kol 4 aku dah turun sebab aku tak tido pon lagi dari malam semalam...heheh.. Mungkin mak dan akak aku terlebih awal kot!..

Wah panjang plak intro aku kan....Always macam tu... Intro je mesti nak gempak!!*hahahha..over sudah!*
Tapi apa-apa pun aku tetap nak gak cite pengalaman sahur aku.Ikut sukalah entri aku kan?? hahahha..

Bercerita bab sahur, banyak kisahnya kalau diikutkan. Kalau dikenang memang sampai 2, 3 hari tak sudah aku punye entri sahur nih.. Apa sebenarnya sahur tu? Sahur tu makan atau minum sedikit sahaja sekalipon hanya dengan seteguk air sebelum terbit fajar untuk orang yang mahu berpuasa pada esok hari. Dan sahur itu adalah sunat serta pada sahur itu terdapat keberkatan.

تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِى السَّحُورِ بَرَكَةً

"Bersahurlah kamu semua, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan"(Hadith riwayat Al- Bukhari dan Muslim)

Sahur masa kecik-kecik dulu, kalau tak sampai rase macam kene timpa hujan je, memang tak sah dan baru le reti nak celik mata. Sambil berfikir, atap rumah aku bocor ker? hehehhe.... dalam mamai tu terdengo pulak sore sayup-sayup je....

" ha tak payah la nak terkebil-kebil, bangun! sahur. Esok nak pose ke idak? Susah bebeno nak bangun!"

Jam tu baru le sedo, bukan atap rumah yang bocor, ropenye kene renjis dengan ayo. Ate udah liat bebeno nak bangun kan? Jangan cakap aku je, adik beradik aku yang lain pon kene gak! *ahhaha, tak payah le kome nak gelak kat aku, kome pon pernah kene macam aku kan? udah le ngaku je, teman tahu..huhhuu*

Lepas tu dah bangun terus je nak nuju ke meja, idak la tahu nak basuh muka. Ha, aku time tu mane nak pikir pe, yang aku tahu makan sebab mase dah nak habis.. Masa budak- budak kan, kepala pikir sahur je kene makan banyak -banyak nanti siang tak da la lapo ke, tak tahan ke, ase nak buka ker? Jadi makan mase sahur kalau bertambah 2 kali tu kira normal dah tu!..huuhuhuh.. *kan?? kome pon sure macam tu, bile lagi 5 minit nak habis, dan-dan togok ayo banyak-bnayak sebab pikir esok tak le dahaga..hehhehe.. Macam apa je kalau pikir-pikirkan balik. Sumpah sangat le naif*

Kalau jenis aku yang mementingkan tido yang rasenye masih berbaki* maklum le tak cuci muka pon masa sahur, terus pergi makan je*dah tentu-tentu ler makan secepat yang mungkin untuk sambung tido lepas makan punya hal. Sangat le teruk kan? Yang penting aku dapat sleeping beauty aku..hahahahha*

Hahhaha.. Bile aku kenang kan balik, sangat le kebudakan*memang budak pon kan time tu?* Sumpah, aku ni susah sangat nak bangun bersahur. Tapi itu zaman kanak-kanak aku. Sekarang tak lagi ok! Malahan sekarang aku yang jadi tukang kejut adik-adik dan ayahanda aku. Tengok betapa aku melakukan perubahan? *hahah.. tetap nak kasi up kan?!* =)

Lebih poyo, masa zaman remaja aku, asei sahur je, dan-dan tu nak wish selamat bersahur kat kawan-kawan. Amendenye ntah? Sekarang ni? Buat lagi ke macam tu??? cube teka??hahaha... Memang tak lah, buang kredit je aku rase,baik le aku makan sahur..ehhehe..

Ok, dah stop merepek... hehhehehe...=)

No comments:

Post a Comment