Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu

...........Aku akan menjadi RUMPUT yang kuat, dari menjadi bunga yang akan layu............

Thursday, July 7, 2011

manisnye sebuah kemaafan

macam mane rase manis itu?
rase manis itu umpama kite makan gula-gula.. kan rase manis aje?
dan pasti semua tahu bagaimanakah rasa manis itu..
tapi ini bukan nak cerite pase tentang gula-gula yang manis, ataupun tentang group gula-gula ..
tetapi ini kisah tentang manisnye sebuah kemaafan

tetapi tentang MANIS SEBUAH KEMAAFAN
percaya atau tidak tak semua bende manis itu berbahaya. mase dulu-dulu mak pernah pesan, "jangan makan manis, nanti dapat penyakit kencing manis" sebenarnye ade juge manis yang baik..
seperti kemaafan, ianya manis juge.

orang kata, dalan harian hidup kite... seelok-eloknye sebelum tidur kita lepaskan ape yang membebani hidup kita(memaafkan kesilapan orang terhadap kita) dan sebik-baiknya memohon maaf kesilapan kita kepada orang lain.(meminta maaaf)

memaafkan  dan memohon maaf itu sesuatu yang manis.. apabila aku sendiri cube memaafkan kesalahan orang lain tehadap aku, aku rasa aku telah terlepas dari sakitnye menyimpan amarah, dan apabila aku memohon maaf kepada orang lain, aku merasakan aku telah melepas rasa serba salah yang ada, dan menjernihkan apa yang telah keruh...

walaupun  terkadang tidak semudah maaf itu dituturkan, dan tidak mudah maaf itu diterima, kerna manusia itu punya rasa yang berbeda.. dan itu pasti.. Bagi seseorang yang benar mahu memohon maaf, tetapi tidak diterima, ia masih manis... kerna sekurang-kurangnya ada keinginan mahu mengakui kesalahan dan menyesali apa yang sudah dilakukan...

Bak kata seorang teman, "kalau kamu dah mintak maaf, tapi di tak layan.. sekurang-kurangnya kamu dah lakukan tanggungjawab kamu,  selebihnye terserahlah kepada dia."
Kemaaafan yang paling manis apabila kite memaafkan kesilapan orang lain dengan seikhlas hati kita... sebab tak semua mampu melakukannya.. salah sesama manusia bukan lah perkara yang boleh diambil mudah..aku harap kesalahan aku dimaafkan sebelum aku terlambat.... maafkan silap aku wahai teman-teman.. terkadang aku terlupa dan terleka bahawa yang manis itu bukan selalu dapat dirasa....

No comments:

Post a Comment